تبلیغات
...مطالب جمع آوری شده در مورد تایپوگرافی... - تایپوگرافی امروز ایران در گفت وگو با قباد شیوا 2
 
درباره وبلاگ


تایپوگرافی تکنیکی در گرافیک است که با حضور چاپ در عرصه نشر کتاب به وجود آمده است. با آمدن چاپ، برای تلطیف کردن کلمات چاپی که خشک به نظر می رسیدند، حرکاتی در بخش هایی از لغات و برجسته کردن آن ایجاد می کردند. تایپوگرافی اصطلاحی است که این روزها در مجامع هنری گرافیکی زیاد شنیده می شود. گاهی آن را با خوشنویسی ( کالیگرافی) اشتباه می گیرند. هرچند که استفاده از این تکنیک پیشنه حداقل ۵۰ ساله در ایران دارد.
در تایپوگرافی خوانا بودن مهم است زیرا در زمینه ای استفاده می شود که اطلاع رسانی وجه بارز آن است، ولی در خوشنویسی زیبایی در اولویت قرار دارد. عقیده بر این است طراحان وظیفه انتقال ذهنیات خود و پیام موضوع را در طرح هایشان بر تصویر و حروف قرار می دهند. اینک خط ، در روند تحولات جدید ، وظیفه خود را خوانایی و سهولت نگارش نمی داند و کم و بیش به فرمی زیبا تبدیل شده است که در درجه اول مفهوم نوشته را قبل از خوانده شدن ، بیان می کند. در این دوره با رواج تایپوگرافی که سعی در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشته به تصویر دارد ، برخی آن را با “خط نگاره” ، “خط نگاری” ، ” کالیگرافی” و “طراحی حروف” هم مسیر می دانند.

مدیر وبلاگ : مریم رضایِی نردین
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
...مطالب جمع آوری شده در مورد تایپوگرافی...
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
با این تعریف خوانایی شرط اصلی یك تایپوگرافی سالم و موفق است.
بله، ما هر كجا از كلمه استفاده می كنیم، هدف خوانده شدن است.
با این تعریف خوانایی شرط اصلی یك تایپوگرافی سالم و موفق است.
بله، ما هر كجا از كلمه استفاده می كنیم، هدف خوانده شدن است. اگر شما به عنوان یك هنرمند كاری بكنید كه كلمه خوانایی خود را از دست بدهد این عملكرد شما غلط و نادرست است، مگر این كه به آن تایپوگرافی نگوییم، مثل نقاشی خط. آن وقت دیگر هیچ اشكالی ندارد. برای نمونه آقای «كلاین» با استفاده از روحیه و حركت حروف ژاپنی شاهكارهایی را خلق كرد و بسیار هم زیبا. اما در كار گرافیك كه صحبت از یك رسانه و ارتباط است نمی توان از حروفی كه برای خواندن هستند كار ناخوانا ساخت، ولی متاسفانه چون این عمل تخریب، یك ظاهر نوآورانه و قالب شكنی دارد و متفاوت است تعداد زیادی از هنرمندان و دانشجویان ما هم جذب آن شده اند. این یك ضرر فرهنگی است كه باید چند نسل تحمل كند تا دوباره ما به نظم و شیوه درست برگردیم. الان تحت عنوان كار هنری عملی شكل می گیرد كه ضد هنر است. عنوان كتاب برای خواندن است. در تمام دنیا و در تمام زمان ها نیز اینگونه بوده ولی چرا اینجا به این شكل است؟ گاهی از حروف برای ساختن یك بافت استفاده می شود اشكالی ندارد و می شود این كار را كرد، ولی وقتی از حروف برای یك پیام استفاده می شود شرایط فرق می كند.
•با توجه به اینكه گرافیك جزیی از چرخه اقتصاد است آیا تایپوگرافی امروز براساس نیاز این چرخه شكل گرفته و یا عوامل دیگر هم دخیل بوده اند؟
یكی از رسالت های هنرمندان، نو آوری است كه حتی صنایع هم از نوآوری آنها استفاده می كنند. اما این نو آوری باید تعریف داشته باشد. هیچ وقت نوآوری ای كه تخریب باشد، در دنیا مصرفی نداشته است. اما باید بدانیم نوآوری كه در دنیای جدید در قالبی جدید ارتباط را ادامه بدهد و یا حتی مستحكم كند، سرمایه دار از آن استقبال می كند. این نوآوری ها برای بشر جنبه حیاتی دارد. مشكل ما در ایران این است كه هنرمندان گرافیك فقط كار خودشان را بی توجه به بازخورد اجتماعی آن انجام می دهند و در شیوه عملكرد خود نیز بسیار تحت تاثیر غرب هستند، برای همین ارتباط لازم برقرار نمی شود. گرافیك در ایران به جای اینكه وسیله ای برای پیشبرد صنعت و فرهنگ و حتی سنت باشد، یك تقلید كوركورانه از استاتیك و شیوه غربی است و در این مورد جامعه ما احساس ضعف می كند چون نگرانیم كه از فرهنگ غرب عقب بمانیم، جماعت روشنفكر ما هم این كار را می كنند. هنرمندان باید از این حركات انحرافی پرهیز كنند، چون خود را اندیشمند می دانند. هنرمندان سعی نكردند مردم را بشناسند و نوآوری هایی انجام دهند كه با زندگی و فرهنگ آنها هماهنگ باشد.
•شاید خیلی ها برای اینكه متهم به «بازاری كاری » نشوند این گونه عمل می كنند و به اصطلاح از آن طرف بام افتاده اند.
كار بازاری، كاری است كه به خاطر ارتباطش بزك شده است، اما اگر شما بتوانید كاری كه فروش كالا را بالا ببرد انجام بدهید، هنرمند هستید. مخصوصاً در گرافیك كه هنر رسانه ای و كار آن تسهیل در ارتباط است. یك طراح غربی به عنوان یك «سلف پروموشن» مقداری حروف را به هم ریخته است و می گوید خود حروف هم می توانند بیان موضوع بكنند، حروف را ریز و درشت كرده، منتها همان طراح وقتی برای سینمای هند پوستر می كشد از این عمل پرهیز می كند و پوستر فیلم هندی می كشد. بعد كوكاكولا هم از این روحیه استفاده می كند و چون این طراح از شهرتی هم بهره مند شده است به او سفارش می دهد. دست او را هم باز می گذارد تا هر كار دلش می خواهد انجام بدهد و امضا هم بگذارد. در نتیجه آگهی خاصی ساخته شود برای گروه خاصی. اما توجه داشته باشیم همه این موارد برای شرایط خاص است. شرایط اجتماعی ما خیلی متفاوت است. آیا این شرایط اجتماعی همان شرایط خاص آن آگهی غربی است؟ در آنجا به دلایلی این اتفاق ها یك جاهایی پذیرفته می شود. ولی در اینجا شرایط هنوز به این مرحله نرسیده است و كمبودهای زیادی وجود دارد. جامعه ما الان نمی خواهد مثلاً «ب» را عمودی ببیند و حق هم دارد ولی طراحان ما توجهی به این موضوع ندارند.
•اما در نشر كه اصل بر خوانده شدن است از این اتفاق استقبال شده و كتاب های زیادی با عناوین ناخوانا به بازار آمده است.
این یك اتفاق مقطعی است و چند سال دیگر هیچ اثری از آن دیده نخواهد شد و فقط نوعی مدگرایی است. این «قیقاج گرافیك» بعد از چند سال كم كم از بین می رود و تا هفت، هشت سال آینده دیگر اثری از آن نخواهد بود. همانطور كه امروز بسیار كمتر از گذشته شده است. جامعه هنرمندی را قبول می كند كه در جهت نیاز او و درست حركت كند. مخصوصاً هنرمندان گرافیك. زیركی جامعه جلو ادامه اشتباه را خواهد گرفت. ده سال دیگر از این نوع گرافیك و هنرمندان آن اثری نخواهد ماند.
•علت استقبال بین المللی از این كارها را در چه می بینید؟
یك پوستری كه از ایران می رود و در یك بی ینال فرنگی ارائه می شود برای آنها خیلی جذاب خواهد بود چون برای آنها جدید است و تازگی دارد. یادمان باشد كه بی ینال ها فقط برای نوآوری ها است و با مردم كاری ندارند. حتی ممكن است كسی كه جایزه ای به یك پوستر می دهد، نداند كه موضوع و عملكرد این پوستر دقیقاً چیست. به خصوص كه برای آنها كار روی حروف لاتین دیگر جذابیتی ندارد و حروف فارسی فضای جدیدی را از نظر فرم به آنها ارائه می كند.
•با توجه به اینكه این تایپوگرافی ها براساس حروف فارسی شكل می گیرد، وضعیت حروف چاپی ما را به عنوان عناصر سازنده تایپوگرافی چگونه می بینید؟
بسیار بد! به جز معدود «تایپ فیس»هایی كه موجود است اكثر آنها زشت هستند. طراحی حروف برای تكنولوژی چاپ، كار بسیار مشكلی است و سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد. اگر شما بخواهید یك سری فونت طراحی كنید باید یك سال وقت بگذارید. شما باید یك سال تامین بشوید. ناشرین امروز ما این كار را نمی كنند. از طرف دیگر، طراحی حروف كار بسیار مشكلی است چون جامعه و مردم به حروفی كه تا كنون دیده اند، عادت دارند و یك تایپوگراف به خودش اجازه نمی دهد تا هر كاری كه بخواهد انجام دهد. باید اعتراف كرد كه طراح داریم اما سرمایه گذار پیدا نمی شود.
مصاحبه : روزنامه شرق




نوع مطلب : تایپوگرافی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


جمعه 24 شهریور 1396 06:35 ب.ظ
Ahaa, its good discussion on the topic of this piece of writing here
at this webpage, I have read all that, so now me also commenting at
this place.
شنبه 31 تیر 1396 10:33 ق.ظ
Heya i am for the primary time here. I found this board and I in finding It truly useful & it helped me out much.

I'm hoping to provide one thing back and aid others like you aided me.
پنجشنبه 29 تیر 1396 08:38 ق.ظ
Because the admin of this web page is working, no hesitation very soon it will be famous,
due to its quality contents.
پنجشنبه 29 تیر 1396 08:27 ق.ظ
I know this site presents quality depending posts and other
information, is there any other web page which offers these kinds of data in quality?
چهارشنبه 28 تیر 1396 11:17 ق.ظ
It's going to be end of mine day, but before end I am reading
this wonderful article to improve my know-how.
جمعه 23 تیر 1396 02:11 ب.ظ
Hey there terrific blog! Does running a blog like this require a lot of work?
I have absolutely no knowledge of computer programming however I was hoping to start my own blog soon. Anyhow, should you have any ideas or techniques for new blog owners
please share. I understand this is off subject however I just had to ask.
Thanks!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر