تبلیغات
...مطالب جمع آوری شده در مورد تایپوگرافی... - سخنرانی رضا عابدینی درباره ی تایپوگرافی معاصر ایران
 
درباره وبلاگ


تایپوگرافی تکنیکی در گرافیک است که با حضور چاپ در عرصه نشر کتاب به وجود آمده است. با آمدن چاپ، برای تلطیف کردن کلمات چاپی که خشک به نظر می رسیدند، حرکاتی در بخش هایی از لغات و برجسته کردن آن ایجاد می کردند. تایپوگرافی اصطلاحی است که این روزها در مجامع هنری گرافیکی زیاد شنیده می شود. گاهی آن را با خوشنویسی ( کالیگرافی) اشتباه می گیرند. هرچند که استفاده از این تکنیک پیشنه حداقل ۵۰ ساله در ایران دارد.
در تایپوگرافی خوانا بودن مهم است زیرا در زمینه ای استفاده می شود که اطلاع رسانی وجه بارز آن است، ولی در خوشنویسی زیبایی در اولویت قرار دارد. عقیده بر این است طراحان وظیفه انتقال ذهنیات خود و پیام موضوع را در طرح هایشان بر تصویر و حروف قرار می دهند. اینک خط ، در روند تحولات جدید ، وظیفه خود را خوانایی و سهولت نگارش نمی داند و کم و بیش به فرمی زیبا تبدیل شده است که در درجه اول مفهوم نوشته را قبل از خوانده شدن ، بیان می کند. در این دوره با رواج تایپوگرافی که سعی در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشته به تصویر دارد ، برخی آن را با “خط نگاره” ، “خط نگاری” ، ” کالیگرافی” و “طراحی حروف” هم مسیر می دانند.

مدیر وبلاگ : مریم رضایِی نردین
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
...مطالب جمع آوری شده در مورد تایپوگرافی...
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
رضا عابدینی سخنان خود را با ابراز خوشحالی از مطالب مفید و آكادمیك مطرح شده توسط مسعود سپهر آغاز نمود. سپس بحث خود را با عنوان بحثی انتقادی و گاه ناخوشایند شروع کرد.
رضا عابدینی سخنان خود را با ابراز خوشحالی از مطالب مفید و آكادمیك مطرح شده توسط مسعود سپهر آغاز نمود. سپس بحث خود را با عنوان بحثی انتقادی و گاه ناخوشایند شروع کرد.
عابدینی گفت اصلا گرافیك بدون تایپ معنا ندارد. در غرب همزمان با تولد گرافیك دیزاین شاهد تولد تایپوگرافی هستیم و به همان میزان كه مطلب و نقد راجع به گرافیك دیزاین وجود دارد، مطلب و نقد در مورد تایپوگرافی هم هست و این اتفاقی ست كه جای آن در ایران خالیست به صورتی كه این مبحث به معنای موضوع شخصی یك طراح بخصوص با كسب نتایج عملی مورد بررسی قرار نگرفته است.
همچنین وی به وجود بخشهای مختلف تایپوگرافی اشاره کرد و اینکه كار كردن در هر شاخه نیاز به تخصص خاص دارد.
او گفت در این سخنرانی با استناد به كارهای خود و تجربیاتی كه در این زمینه كسب كرده است متن اصلی خود را در قالب تعدادی سئوال مطرح می کند. وی با نقل جمله ای از هایدگر: " پرسش، پارسایی تفكر است" صحبت های خود را ادامه داد.
عابدینی یكی از اهداف خود را دعوت كردن از طراحان ایرانی به فكر كردن راجع به حروف فارسی عنوان كرد.
عابدینی گفت: گرافیک،‌ عرصه عمل است نه جای گپ و گفتگو.
از نظر او تاثیر گذار ترین كلام آن است كه مبتنی بر عمل باشد. او گفت: من عادت كرده ام كه قوانین گرافیک را خوب یاد بگیرم تا هیچوقت از آنها استفاده نكنم. در آموزش هم همین روش را به كار می گیرم زیرا هر خلاقیتی در دوران ما به سرعت به قانون تبدیل می‌شود و قوانین در حرفه ما تنها برای آموزش به دیگرانی است كه هنوز به استعدادها و روشهای خلاق خود دست پیدا نكرده اند، و نه برای آن است كه بر طبق این قوانین اثر گرافیك و خلاق بیافرینیم.
وی افزود: طراحان بسیاری براساس درک زیباشناسانه خود آثاری خلق كردند كه بعدها بر اساس این آثار قوانین ساخته شده اند. من سعی دارم كسی باشم كه در آینده قانون را بر اساس آثارش می‌نویسند.
عابدینی درباره فرمالیزم هم گفت: ما درباره مفاهیم فرم و معنا در گرافیک دچار بدبختی شده‌ایم و فرمالیزم در ایران چیزی در حد فحش شده است و كسی كه مرتكب آن شود كسی است كه احتمالا فكر نمی‌كند یا نمی تواند فكر كند.
او معتقد است فرم، خود معناست نه ظرفی برای ریختن معنا در آن. عابدینی بر این باور است كه تقریبا هیچ یك از منابع (و نه روشهای مطالعه) در طراحی و كاربرد حروف لاتین نمی توانند منشا اثری در تحقیقات ما در حروف فارسی باشند و همچنین به نظر وی بكارگیری یك اسلیمی در یك اثر گرافیك با ساختارهای سوئیسی یا لهستانی، آن اثر را ایرانی نمی كند و ما نیاز به شناخت و بازشناسی ساختارهای تصویری ایرانی داریم كه حتما باید منطبق بر "زمان" به معنای عام باشد و نه لزوما "امروز" و یا "پیشرو" به معنای آوانگارد؛ زمان به معنای اصلی ترین ماده جاودان كردن یك ساخته بشری.
او معتقد است تبدیل شدن حروف و روش نوشتار فارسی به بلوك های سربی مخرب ترین عامل در تنزل خط فارسی به اطلاعات صرف شده و تمامی روح خط فارسی را از میان برده است.
عابدینی تصریح كرد: ما با گذشت این سه دهه هنوز یک كتاب هر چند پر غلط كه در حوزه طراحی حروف فارسی نوشته شده باشد، نداریم .
وی در ادامه این سؤال را مطرح كرد كه اساس و اصول طراحی حروف فارسی و نه خوشنویسی چیست و چه كسی باید آن را تدوین كند؟
او با اشاره به طراحی حروف اعراب گفت: با كمال تاسف،‌ اعراب در زمینه طراحی حروف و فونت بسیار زودتر و حساب‌شده‌تر از ما عمل كرده اند و حتی در حال تدوین قوانین طراحی حروف برای سیستم های دیجیتال هستند.
عابدینی گفت كه همگی ما به خود می بالیم كه خوشنویسی در جهان ایرانی به بلوغ رسید و شاهكارهایی را پدید آورد كه باعث افتخار نه تنها ما، بلكه فرهنگ بشری است. اما به دلیل سستی همگی ما در بازسازی خط فارسی، تنها شنونده نظراتی در باب بی قابلیت بودن و نداشتن ظرفیت كافی برای ادامه حیات خط فارسی هستیم.
او همچنین با توضیحاتی در مورد روزنامه های عصر قاجار و موضوع خوانایی، خوانایی را امری نسبی دانسته و این سئوال را مطرح می كند كه آیا درست است كه ما هر حركتی در حوزه طراحی حروف را با تابو و خرافه ناخوانا بودن، ارتداد بدانیم؟!
به گفته وی تایپوگرافی روایتگر یكی از راه های كار با حروف است نه همه آن و باید به سرعت وارد مباحث دقیق تر و مشخص تر در طراحی حروف فارسی شویم. مباحثی چون:
- خط كرسی در حروف چاپی
- نقاط و فواصل غیر قابل تغییر كلمات و حروف
- فواصل زائد بین كلمات و حروف
- علائم نوشتاری فارسی نه عربی
- پیدا شدن شكل ثابت و غیر قابل تغییر كلمات
- از دست دادن تركیبات زیبای كلمات در حروفچینی
- و در جمع از دست دادن اتمسفر و فضای منحصر به فرد خط فارسی در مقایسه با یك قطعه حروفچینی
وی در انتها اشاره می كند که یك عنوان كلی برای این همایش بدون تعیین موضوعات سخنرانان خود بیانگر این نكته است كه ما هنوز نمی‌دانیم قصد داریم راجع به چه چیزی صحبت كنیم؟
او در آخر از شنوندگان می پرسد كه آیا همگی حاضرند تا برای تمامی این پرسش ها پاسخی پیدا كنند؟

گزارش : مجله ‌رنگ





نوع مطلب : تایپوگرافی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


شنبه 19 فروردین 1396 02:14 ب.ظ
It's amazing in favor of me to have a website, which is beneficial for my
knowledge. thanks admin
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر