تبلیغات
...مطالب جمع آوری شده در مورد تایپوگرافی... - سخنرانی فرشید مثقالی در مورد تایپوگرافی معاصر ایران
 
درباره وبلاگ


تایپوگرافی تکنیکی در گرافیک است که با حضور چاپ در عرصه نشر کتاب به وجود آمده است. با آمدن چاپ، برای تلطیف کردن کلمات چاپی که خشک به نظر می رسیدند، حرکاتی در بخش هایی از لغات و برجسته کردن آن ایجاد می کردند. تایپوگرافی اصطلاحی است که این روزها در مجامع هنری گرافیکی زیاد شنیده می شود. گاهی آن را با خوشنویسی ( کالیگرافی) اشتباه می گیرند. هرچند که استفاده از این تکنیک پیشنه حداقل ۵۰ ساله در ایران دارد.
در تایپوگرافی خوانا بودن مهم است زیرا در زمینه ای استفاده می شود که اطلاع رسانی وجه بارز آن است، ولی در خوشنویسی زیبایی در اولویت قرار دارد. عقیده بر این است طراحان وظیفه انتقال ذهنیات خود و پیام موضوع را در طرح هایشان بر تصویر و حروف قرار می دهند. اینک خط ، در روند تحولات جدید ، وظیفه خود را خوانایی و سهولت نگارش نمی داند و کم و بیش به فرمی زیبا تبدیل شده است که در درجه اول مفهوم نوشته را قبل از خوانده شدن ، بیان می کند. در این دوره با رواج تایپوگرافی که سعی در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشته به تصویر دارد ، برخی آن را با “خط نگاره” ، “خط نگاری” ، ” کالیگرافی” و “طراحی حروف” هم مسیر می دانند.

مدیر وبلاگ : مریم رضایِی نردین
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
...مطالب جمع آوری شده در مورد تایپوگرافی...
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
فرشید مثقالی سخنان خود را با اشاره به اینکه بحث تایپوگرافی را باید با زبان نوشته شروع کنیم، آغاز کرد.
فرشید مثقالی سخنان خود را با اشاره به اینکه بحث تایپوگرافی را باید با زبان نوشته شروع کنیم، آغاز کرد. وی ادامه داد: بدون زبان و نوشته تایپوگرافی وجود ندارد. زبان تنها وسیله تفکر و ارتباط انسان است. انسان بدون زبان ابزار تفکر در اختیار ندارد. هر قوم یا قبیله ای با زبان خود تعقل و تکلم کرده و ارتباط برقرار می کند و بدون زبان، ارتباط بین انسان ها میسر نیست.
اگر زبان بخواهد ثبت غیر ذهنی داشته باشد به وسیله ای به نام خط احتیاج دارد. خط وسیله ثبت تفکر و اطلاعات ماست. خاصیت خط انتقال تفکر بین انسان هاست و از طرفی خط دیرینه ترین روش ثبت و ضبط اطلاعات است.
نوشته را تعدادی حرف تشکیل داده و حرف ها اشکال گرافیکی هستند که بی معنی به نظر می رسند اما با ترکیب این سی و دو شکل قراردادی هزاران معنی ساخته می شود. در نتیجه نوشته و خط برای بیان معانی ساخته شده اند، پس جوهر خط انتقال معانی است و این امری کاربردی است. البته از قدیم این ثبت اطلاعات عملی عامیانه نبوده است. برای امر خاصی می نوشتند. نوشته ها دارای پیچیدگی هایی بوده، مخاطبان این دست نوشته ها حکیمان بودند که برای خواندن جملات خوشنویسی صبوری، زمان و تامل خاصی داشتند. موضوعاتی مانند فرمان ها.
با ظهور تمدن اسلامی و لزوم کتابت قرآن، خوشنویسی در رساندن معانی و پیام قرآنی و همچنین در درجه بعد برای زیبایی بوجود آمد. همچنین مهرها. یعنی خطی کاربردی که زیبایی شناسانه باشد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد که فونت یا کلمه فقط از زمان گوتنبرگ بوجود آمده یعنی حروف چاپی که از چوب و بعدها از سرب ساخته شد بود و با قرار دادن همین قالب ها در کنار هم کلمه و جمله بوجود آمد. به این عمل حروفچینی می گفتند.
پس نمی توان دست نوشته ها را قبل از اختراع حروف، تایپ بنامیم و آنها کماکان خوشنویسی باقی می مانند.
تایپ وسیله انتقال اطلاعات به عامه مردم است .پس با هم تفاوت کاربری نیز دارد. در حال حاضر عامه مردم سواد دارند و مورد هجوم اطلاعات واقع شده اند، پس صبر و تامل گذشته امروز جایز نیست.
وی به مبحث تایپوگرافی اشاره کرد و افزود: تایپ فیس صورت ظاهری حروف چاپی است یعنی وقتی حروف کنار هم چیده شد، تایپ فیس ایجاد شده است. تایپ فیس ها طراحی های مختلف دارند، میترا، یکان، هلوتیکا و …
مثقالی ادامه داد: تایپوگرافی دارای دو تعریف علمی و اصلی است:
- انتخاب نوع تایپ ، اندازه و فواصل و بیان نزدیک به معنای متن که مربوط به نشر است.
- هنر دیزاین با تایپ که تمام زمینه کار با تایپ را در بر می گیرد.
تایپوگرافی از مجموعه المان هایی ساخته شده که در تولید کار گرافیک نقش دارد و یک کار گرافیک نیز در حیطه ارتباطات تصویری است. ارتباط تصویری حوزه اصلی است که دیزاین به عنوان عامل اجرا وارد می شود و درون دیزاین، ابزار شامل عکس، تصویر سازی، تایپ، رنگ و… وجود دارد. یک فکر باید به هرصورت توسط این عوامل منتقل شود و تایپوگرافی هم یکی از این عوامل است.
انتخاب و خلق عوامل تصویری و قراردادن آنها کنار هم برای بیان یک پیام یا اطلاع رسانی برای مخاطب خاص، دیزاین است. اساس گرافیک بر دیزاین استوار است. دیزاین به معنی ساختاری معین برای هدفی است که با مواد موجود ساخته می شود برای تئاتر، بسته بندی و… البته این پیام برای مخاطب خاص است. بررسی پیام و تفکیک آن و تشخیص اولویت های آن، یافتن ایده خلاق و عوامل تصویری مناسب را عمل دیزاین گویند که تمام اینها در خدمت پیام است. اما وقتی سفارشی خاص باشد طراح آزادی عمل بیشتری دارد و نتیجتا" شخصی تر کار می کند. تمام اجزا باید با معنی هم خوانی داشته باشند. آیا در این هنگام می توان نوشته را شخصی دیزاین کرد؟
تایپ دارای دو خصلت است: بار معنایی و شمایل که بار گرافیکی دارد. در دو سده اخیر نیز گرافیست ها هم با تایپ و هم فرم القای معنی کرده اند که مرز میان این دو بسیار باریک است. حال اگر بار معنایی را برداریم فقط جنبه فرم و شکل آن باقی می ماند که گرافیک شخصی است، نوآوری است اما محوطه اصلی تایپوگرافی نیست.
وی تاکید کرد که در حقیقت نوع تایپوگرافی را مخاطب تنظیم می کند. ممکن است مخاطب به فرم یا معنا حساس باشد.
وی در تشریح وضعیت خاص تایپوگرافی در ایران اضافه کرد: می توان گفت در در بخش فرم توسعه بیشتری انجام شده و به نحوی فرم تعریف شده است. مشکل در این است که این رویکرد مطلقا" کمکی به تایپوگرافی در ایران نمی کند، بلکه به آن لطمه نیز می زند.
در ایران بار معنایی اثر گرافیک بسیار مهجور مانده است. چرا؟
یکی از عوامل مهم این معضل، نداشتن فونت های متعدد و موثر است. دلیل آنکه فونت ماده اصلی تایپوگرافی است پس به فونت های بیشتری در جهت غنای تایپوگرافی نیاز است. هنگامی که فونت مناسب وجود نداشته باشد، چاره ای بجز استفاده از دست نویس یا انتخاب همان فونت های نامناسب نیست. پس طراحی فونت باید یکی از دغدغه های طراحان باشد. گرافیک ایران پویاست اما از یکی از ابزارهای اولیه یعنی فونت محروم است. اعراب نیز از این حیث همانند ما هستند.
دلیل دیگر عدم رشد و بالندگی تایپوگرافی را می توان در مدارس یافت. آموزش در مدارس و دانشگاه های ایران در این حیطه، بر اصولی نیست و آنها تنها چکیده ای از گرافیک جذاب را به دانشجو ارایه می کنند. در عین حال به علت نبود یک تعریف مشخص از تایپوگرافی و گنگ بودن معنی آن، بیشتر به طراحی پوستر از نوع فرهنگی آن توجه می شود اما در حقیقت بیشترین سهم گرافیک از آن تبلیغات و ارتباطات است.
طراح پوستر دوسالانه گرافیک با اشاره به شیوه های نوین ارتباطات نظیر ایمیل و اس.ام.اس خاطر نشان کرد که آنها دارای تایپ مناسب نیستند و همچنین به گفته وی، استفاده از تایپ بعضا" راهی برای فکر نکردن به ایده و خلاقیت است. وقتی راه حلی برای این معضل یافت نشود ، بتدریج تایپوگرافی در قالب فرم، کارآیی و جذابیت خود را از دست داده و به بن بست می رسد.
مثقالی اظهار داشت که در گذر زمان، غرب به معیاری جهت تعیین سطح آثار و هویت ایرانی آنها تبدیل شده است و باید به جایگاه واقعی گرافیک ایران توجه کرد.
وی در پایان سخنرانی به پرسش های گوناگون حضار پاسخ داد.

گزارش : مجله ‌رنگ





نوع مطلب : تایپوگرافی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


شنبه 1 مهر 1396 07:49 ب.ظ
Hurrah, that's what I was searching for, what a stuff!
existing here at this weblog, thanks admin of this web site.
دوشنبه 16 مرداد 1396 02:47 ب.ظ
Fantastic blog you have here but I was wondering if you knew
of any user discussion forums that cover the same topics talked about in this article?
I'd really love to be a part of online community where I can get
advice from other knowledgeable individuals that share the same interest.
If you have any suggestions, please let me know. Thank you!
سه شنبه 6 تیر 1396 11:16 ق.ظ
First off I would like to say awesome blog! I had a quick question which I'd
like to ask if you do not mind. I was curious to find out
how you center yourself and clear your mind before writing.
I have had a tough time clearing my thoughts in getting my
thoughts out. I truly do enjoy writing however
it just seems like the first 10 to 15 minutes are usually lost just trying to figure out how to begin. Any suggestions
or hints? Appreciate it!
یکشنبه 4 تیر 1396 10:44 ب.ظ
قلب از خود نوشتن در حالی که صدایی دلنشین در آیا واقعا کار
بسیار خوب با من پس از برخی از زمان.
جایی در سراسر پاراگراف شما
در واقع موفق به من مؤمن اما
فقط برای بسیار در حالی که کوتاه.
من این مشکل خود را با فراز
در مفروضات و یک خواهد را خوب به پر کسانی
که شکاف. در صورتی که شما در واقع که می توانید انجام من می قطعا بود در گم.
سه شنبه 5 اردیبهشت 1396 04:39 ق.ظ
I was able to find good advice from your content.
شنبه 19 فروردین 1396 11:43 ق.ظ
Hi Dear, are you truly visiting this web page regularly, if so afterward you will
absolutely take pleasant experience.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر