تبلیغات
...مطالب جمع آوری شده در مورد تایپوگرافی... - به بالا نگاه نکن!
 
درباره وبلاگ


تایپوگرافی تکنیکی در گرافیک است که با حضور چاپ در عرصه نشر کتاب به وجود آمده است. با آمدن چاپ، برای تلطیف کردن کلمات چاپی که خشک به نظر می رسیدند، حرکاتی در بخش هایی از لغات و برجسته کردن آن ایجاد می کردند. تایپوگرافی اصطلاحی است که این روزها در مجامع هنری گرافیکی زیاد شنیده می شود. گاهی آن را با خوشنویسی ( کالیگرافی) اشتباه می گیرند. هرچند که استفاده از این تکنیک پیشنه حداقل ۵۰ ساله در ایران دارد.
در تایپوگرافی خوانا بودن مهم است زیرا در زمینه ای استفاده می شود که اطلاع رسانی وجه بارز آن است، ولی در خوشنویسی زیبایی در اولویت قرار دارد. عقیده بر این است طراحان وظیفه انتقال ذهنیات خود و پیام موضوع را در طرح هایشان بر تصویر و حروف قرار می دهند. اینک خط ، در روند تحولات جدید ، وظیفه خود را خوانایی و سهولت نگارش نمی داند و کم و بیش به فرمی زیبا تبدیل شده است که در درجه اول مفهوم نوشته را قبل از خوانده شدن ، بیان می کند. در این دوره با رواج تایپوگرافی که سعی در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشته به تصویر دارد ، برخی آن را با “خط نگاره” ، “خط نگاری” ، ” کالیگرافی” و “طراحی حروف” هم مسیر می دانند.

مدیر وبلاگ : مریم رضایِی نردین
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
...مطالب جمع آوری شده در مورد تایپوگرافی...
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
یکشنبه 11 مرداد 1388 :: نویسنده : مریم رضایِی نردین

بررسی وضع طراحی گرافیک سردر فروشگاه‌ها و مغازه‌ها ....
امروزه حضور و نقش موثر گرافیک در زندگی روزمره را نمی‌توان نادیده گرفت. گرافیک به نیاز ما برای برقراری ارتباط با مخاطب پاسخ می‌دهد و این امر از طریق علائم، تابلوها، بیلبردها و ... انجام می‌شود. ما در زندگی خود، روزانه با هزاران تابلو، علامت و عناصر گرافیکی مواجهیم که برخی را به ذهن می‌سپاریم و از کنار بسیاری به راحتی و حتی بدون لحظه‌ای مکث و تفکر می‌گذریم.
یکی از تابلوهای عمومی که ما هر روز با آن در ارتباطیم و اطراف ما زیاد به چشم می‌خورد، تابلوی سر در مغازه‌هاست (sign ) که امروزه تبدیل به نوعی آلودگی بصری برای شهر ما شده است. این تابلوها که در ردیف‌های نامساوی و به رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف قرار گرفته‌اند، فقط باعث شلوغی شهر شده‌اند و از ارزش هنری و بصری قابل دفاعی برخوردار نیستند. شاید برای اثبات این گفته بهتر باشد از خودمان بپرسیم: که به راستی چند تابلو در ذهن ما مانده‌اند؟ وقتی در اتومبیل هستیم و از جلوی آنها به سرعت می‌گذریم، اطلاعات کدامیک را سریع دریافت می‌کنیم؟ کدامیک دارای هویت و نشان‌دهنده نوع کار و شغل خاص آن مغازه می‌باشد؟ و ما برای نشانی دادن از تابلو و علامت کدام مغازه به عنوان یک هویت مستقل خاص آن یاد کرده‌ایم؟
برای یک معاملات ملکی همان تابلو بکار می‌رود که برای سالن عروسی یا فروشگاه صنایع دستی و ... . تابلوهای مغازه‌ها بازگوکننده هویت هر حرفه و شغل خاص نیستند.
▪ آنچه در ادامه می‌آید نقدی است بر زیبایی شناسی تابلوهای مغازه‌ها آنگونه که باید باشند و این سوال که آیا هر مغازه‌ای نیاز به تابلو دارد؟
نیاز به عکاسی برای تبلیغ یا معرفی، با وجود سی‌دی‌هایی که پر از تصاویر گوناگون است، امروزه کاهش یافته است. استفاده تکراری از عکسی که ممکن است روی صدها تابلوی دیگر با همین کاربری بکار رفته باشد، استفاده از تصاویری که با فرهنگ و نوع بافت شهری ما بسیار بیگانه می‌باشد، همچنین مغایر با فعالیت یا نوع محصول موجود در آن مغازه می‌باشد، از دیگر پیامدهای نادیده گرفتن عکاسی و بوجود آمدن نوعی یکریختی در تابلوها شده است. مثال بارز این امر تابلوی مغازه‌های معاملات ملکی و اغذیه فروشی‌هاست. استفاده از تصویر خانه‌های ویلایی مجلل با نوع معماری خاص که با فرهنگ و نوع اقلام موجود در آن مغازه مغایرت دارد، همچنین در تابلوی اغذیه فروشی‌ها که هیچ کدام تصویری از اغذیه‌ ارائه دهنده خود را در تابلو استفاده نمی‌کنند، بلکه صرفا یک تصویر اشتهاآور و زیبا را به کار می‌برندکه شاید روی تابلوی همه اغذیه فروشی‌های مشابه آن یک شکل باشد.
همچنین وجود نرم‌افزارهایی مثل فتوشاپ که برای ویرایش تصاویر ساده و قابل استفاده برای همه است، هر فردی را در مقام طراح توانا می‌سازد. افرادی که که با دانش اندک خود به زیبایی چهره شهر ما آسیب رسانده‌اند و با استفاده نادرست از عناصر طراحی بر شلوغی و آشفتگی بصری افزوده‌اند. البته به راحتی می‌توان بین چیدن تصاویر کنار هم توسط اینگونه افراد و یک طراح حرفه‌ای تفاوت قائل شد.
به طور کلی این تصاویر تنها جنبه پر کردن فضای خالی را داشته و شاید به نوعی تبدیل به پس‌زمینه برای تابلوها شده‌اند. نکته دیگر بی‌ارتباط بودن عکس با نام و عنوان شغلی است. مثل استفاده از تصویر شخصیت‌های فیلم ارباب حلقه‌ها برای مغازه فروش موبایل یا تصاویر میکی موس برای قنادی! حتی گاهی برخورد مستقیم و سطحی نیز به چشم می‌خورد که ترجمه تصویری هر کلمه است. مثلا فروشگاههای ورزشی که لیستی از کالاهای موجود خود را بر روی تابلو به نمایش می‌گذارند.
استفاده از فونت‌های فانتزی و بعضا ناخوانا در اندازه‌های بزرگ که نه فقط از فاصله کم آزاردهنده است، بلکه زیبایی کار را نیز خدشه‌دار می‌کند. همچنین رنگی کردن فونت‌ها که هیچ تفکری در پشت خود ندارد، فقط از وجود طراحان مبتدی حکایت دارد.
دسته‌بندی نکردن اطلاعات و نداشتن اولویت از نظر اینکه چه نوع اطلاعاتی نسبت به دیگری برای بیننده در اولویت قرار دارد، باعث می‌شود تابلو تبدیل به یک بروشور شود و بیننده را با حجم بالایی از اطلاعات غیرضروری مواجه کند که هیچ هدفی را دنبال نمی‌کند. فقط نوعی داستان‌سرایی است که با استفاده از تصاویر مختلف، توانایی‌ها و برتری‌های خود را نشان دهند. البته این شلوغی در کنار تابلوهای شلوغ دیگر و آشفتگی‌های شهر ما باعث می‌شود که نه فقط دیده نشوند، بلکه شهروندان را هم سر در گم می‌کنند.
و در آخر اندازه نامتعارف و غیراستاندارد تابلوها که گاهی به دوبرابر ارتفاع مغازه‌ها نیز می‌رسد، از دیگر باورهای اشتباهی است که هر چه بزرگتر باشد بهتر دیده می‌شود و بیشتر جلب توجه می‌کند.
برای شهری مثل تهران که از جمعیت و ترافیک اشباع شده است، شاید اندکی آرامش و سکون برای مخاطب بسیار موثرتر و چشم‌نوازتر باشد، همچنانکه استفاده از رنگ‌های شاد در شهرهای سوییس و امثال آن، بتواند اندکی از سردی و بی‌روح بودن فضا بکاهد.
همانطور که گفته شد، دسته‌بندی اطلاعات، همچنین استفاده از فونت مناسب و هماهنگ با موضوع و زمینه کاری، استفاده بجا از طراحی حروف و رنگ مناسب از عوامل مهم وموثر در زیبایی تابلو به شمار می‌رود.
آنچه در این نقد مورد بحث قرار گرفت، بررسی تابلوهایی بود که هر روز بی‌اعتنا از کنار آنها می‌گذریم و به تاثیری که می‌تواند بر آرامش شهروندان در میان این همه شلوغی و همهمه داشته باشد، بی‌توجهیم.
تفکر غلط و اشتباهی که در پس این تابلوها قرار دارد، عدم زیبایی چهره شهر به دلیل شکل، اندازه و رنگ‌های مختلف تابلوها و نگاه طراح به این مساله از مواردی است که باید مورد تامل قرار گیرد. اگر دقیق‌تر و موشکافانه‌تر به این تابلوها نگاه کنیم، کمتر موردی را می‌یابیم که با اصول مبانی و زیبایی‌شناسی منطبق باشد.
با طرح این سوال، مطلب را به پایان می‌رسانم که آیا بهتر نیست نظارتی بر این شاخه از گرافیک وجود داشته باشد، تا از رشد بی‌رویه این تابلوها اندکی کاسته شود؟
 
   پریسا قادری     
  سایت رسم ( www.rasm.ir )    




نوع مطلب : گرافیک محیطی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 6 تیر 1396 03:15 ق.ظ
Whats up very cool site!! Guy .. Excellent .. Wonderful ..
I will bookmark your site and take the feeds also?
I'm glad to find so many helpful information right here in the
put up, we want develop extra strategies on this regard,
thank you for sharing. . . . . .
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 01:20 ب.ظ
Hello! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform are you using for
this website? I'm getting tired of Wordpress because I've had issues with
hackers and I'm looking at options for another platform. I would
be fantastic if you could point me in the direction of a good platform.
جمعه 25 فروردین 1396 11:14 ق.ظ
Hmm it appears like your site ate my first comment (it was
extremely long) so I guess I'll just sum it up what I had written and say, I'm thoroughly enjoying your blog.
I as well am an aspiring blog blogger but I'm still
new to everything. Do you have any points for beginner blog writers?
I'd certainly appreciate it.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر