تبلیغات
...مطالب جمع آوری شده در مورد تایپوگرافی... - کار خلاقه با حروف
 
درباره وبلاگ


تایپوگرافی تکنیکی در گرافیک است که با حضور چاپ در عرصه نشر کتاب به وجود آمده است. با آمدن چاپ، برای تلطیف کردن کلمات چاپی که خشک به نظر می رسیدند، حرکاتی در بخش هایی از لغات و برجسته کردن آن ایجاد می کردند. تایپوگرافی اصطلاحی است که این روزها در مجامع هنری گرافیکی زیاد شنیده می شود. گاهی آن را با خوشنویسی ( کالیگرافی) اشتباه می گیرند. هرچند که استفاده از این تکنیک پیشنه حداقل ۵۰ ساله در ایران دارد.
در تایپوگرافی خوانا بودن مهم است زیرا در زمینه ای استفاده می شود که اطلاع رسانی وجه بارز آن است، ولی در خوشنویسی زیبایی در اولویت قرار دارد. عقیده بر این است طراحان وظیفه انتقال ذهنیات خود و پیام موضوع را در طرح هایشان بر تصویر و حروف قرار می دهند. اینک خط ، در روند تحولات جدید ، وظیفه خود را خوانایی و سهولت نگارش نمی داند و کم و بیش به فرمی زیبا تبدیل شده است که در درجه اول مفهوم نوشته را قبل از خوانده شدن ، بیان می کند. در این دوره با رواج تایپوگرافی که سعی در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشته به تصویر دارد ، برخی آن را با “خط نگاره” ، “خط نگاری” ، ” کالیگرافی” و “طراحی حروف” هم مسیر می دانند.

مدیر وبلاگ : مریم رضایِی نردین
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
...مطالب جمع آوری شده در مورد تایپوگرافی...
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
چهارشنبه 25 شهریور 1388 :: نویسنده : مریم رضایِی نردین
مصطفی اسداللهی معتقد است تایپوگرافی به معنای كار خلاقه با حروف است".

وی در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها، ضمن اعلام این مطلب گفت:" گرافیک دیزاینی كه اساس آن حروف باشدع تایپوگرافی است. اگر بیش از این تعریف كنیم، دچار تعریف‌زدگی می‌شویم".
اسداللهی افزود:" با این سرعتی كه جهان معاصر دارد، خیلی سریع هم این تعریف‌ها عوض می‌شود. بنابراین ترجیح می‌دهم در همین حد این واژه را تعریف كنم. تعریف ساختن برای هر چیز در این روزگار دیگر خیلی به كار نمی‌آید. مگر اینکه بخواهیم با چند جمله خشک محدوده‌ای برای موضوع وضع کنیم و خیال خودمان را راحت کنیم که مثلا جلوی کلمه تایپوگرافی در فرهنگ لغت خالی نمانده استگ.
وی ادامه داد:" حال می‌شود بعد از این تعریف کلی، درباره ویژگی تایپوگرافی خلاق بحث کرد به عنوان مثال بروز خلاقیت در برخورد با فرم و ساختار توسط طراحان گرافیک".
اسداللهی ساختن بافت بصری با هر چیزی را کاری نادرست برشمرد و اظهار کرد:" به نظرم کاری که یک تایپ ساده را در حد استفاده برای ساخت بافت می‌بیند، نمی‌تواند نمونه خوبی برای موضوع بحث ما باشد، چون با هر چیزی می‌شود بافت ساخت. در واقع در تایپوگرافی از نوع ایرانی‌اش ویژگی‌هایی می‌بینم که بیشتر وابسته به ساختار زیبایی شناسی خط و خوشنویسی ایرانی است تا تعریف غربی آن".
وی بیان کرد:" شروع و بسط تایپوگرافی ایرانی را در دو دهه ۷۰ و ۸۰ می‌بینم، البته قبل‌تر هم آدم‌هایی داشته‌ایم كه خیلی خوب روی حروف كار كرده‌اند و صف شکنی‌هایشان مایه الهام بوده است".
وی خاطر نشان کرد:" یک چیز دیگر یادمان نرود که داریم از تایپوگرافی ایرانی حرف می زنیم. اینجاست که زیبایی شناسی خوشنویسی ایرانی مهم و حتی اساسی می‌شود.
این مدرس دانشگاه با اشاره به کمتر شدن نگاه تصویرمحوری در گرافیک جهان، ادامه داد:" در این سال‌ها و خصوصا یکی دو دهه اخیر می‌بینیم که نگاه تصویرمحوری که در گرافیک جهان غالب بود، جایش را به گرافیکی می‌دهد که غلظت حروف در کارها خیلی بیشتر است و حتی استفاده شاخص از تایپ تبدیل به سبک کاری برخی طراحان غربی می‌شودگ.
وی اضافه کرد:" به نظر من تایپوگرافی باعث تخریب برخی هنرمندان جوان گرافیک شده است، البته خود تایپوگرافی نمی‌تواند تخریب کند، بلکه کارهای بدون پشتوانه و سرسری است که تخریب می‌کند. هر حركت جمعی‌ای مثبت و منفی را با هم دارد. اگر گرافیک ایرانی به خاطر حروف و الفبای خاص در خارج مطرح شده، در داخل هم به دلیل مد شدن این ماجرا خسته کننده شده است".
وی در مورد نمایشگاه اسماءالحسنی توضیح داد:" کارهای خوب گاهی در میان انبوه کارهای متوسط و ضعیف گم می‌شود. این یک قاعده‌ای است که در جشنواره پوستر اسماءالحسنی بسیار بارز است".
این طراح گرافیک ادامه داد:" ارائه یک مفهوم درست و کامل در پوستر برای یک طراح امری ضروری است و اصولا رسیدن به این امر یک هدف و جزء تعاریف اولیه گرافیک است، پس طراح وقتی قرار است با مقوله‌ای مانند اسماءالحسنی کار کند، به جای رنگ و لعاب دادن به یک اثر باید مشغول ورز دادن اصل سوژه در ذهنش شود".
اسداللهی در پایان گفت:" به عقیده من آثار خوب در نمایشگاه اسماءالحسنی زیاد است، ولی در بین آثار تکراری و ضعیف گم شده است".

منبع




نوع مطلب : تایپوگرافی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یکشنبه 12 شهریور 1396 09:00 ب.ظ
I was curious if you ever thought of changing the structure of your site?
Its very well written; I love what youve got to
say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better.
Youve got an awful lot of text for only having one or 2 images.

Maybe you could space it out better?
سه شنبه 29 فروردین 1396 03:09 ب.ظ
Thanks for some other informative web site. Where else could I get that
kind of info written in such a perfect method? I have a
venture that I am just now running on, and I have been on the glance out for such information.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر