تبلیغات
...مطالب جمع آوری شده در مورد تایپوگرافی... - 50 درصد از پتانسیل گرافیك ایران را خط فارسی تشكیل می‌دهد
 
درباره وبلاگ


تایپوگرافی تکنیکی در گرافیک است که با حضور چاپ در عرصه نشر کتاب به وجود آمده است. با آمدن چاپ، برای تلطیف کردن کلمات چاپی که خشک به نظر می رسیدند، حرکاتی در بخش هایی از لغات و برجسته کردن آن ایجاد می کردند. تایپوگرافی اصطلاحی است که این روزها در مجامع هنری گرافیکی زیاد شنیده می شود. گاهی آن را با خوشنویسی ( کالیگرافی) اشتباه می گیرند. هرچند که استفاده از این تکنیک پیشنه حداقل ۵۰ ساله در ایران دارد.
در تایپوگرافی خوانا بودن مهم است زیرا در زمینه ای استفاده می شود که اطلاع رسانی وجه بارز آن است، ولی در خوشنویسی زیبایی در اولویت قرار دارد. عقیده بر این است طراحان وظیفه انتقال ذهنیات خود و پیام موضوع را در طرح هایشان بر تصویر و حروف قرار می دهند. اینک خط ، در روند تحولات جدید ، وظیفه خود را خوانایی و سهولت نگارش نمی داند و کم و بیش به فرمی زیبا تبدیل شده است که در درجه اول مفهوم نوشته را قبل از خوانده شدن ، بیان می کند. در این دوره با رواج تایپوگرافی که سعی در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشته به تصویر دارد ، برخی آن را با “خط نگاره” ، “خط نگاری” ، ” کالیگرافی” و “طراحی حروف” هم مسیر می دانند.

مدیر وبلاگ : مریم رضایِی نردین
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
...مطالب جمع آوری شده در مورد تایپوگرافی...
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
رضا عابدینی در آغاز این مراسم ابتدا به موضوع بحث‌برانگیز «تایپوگرافی» پرداخت و گفت: بحث تایپوگرافی و تایپ دیزاین آنقدر فراگیر شده است كه بسیاری از استادان قدیمی و جوان‌ترها انواع واقسام نقدهای مختلف را به آن وارد كرده‌اند و فكر می‌كنند كه اشكالاتی در این جریان به وجود آمده است. من نیز طی 10 سال اخیر به همه این نقدها توجه داشته و دارم و معتقدم كه بسیاری از هنرمندان بدون هدف در این زمینه جلو رفته‌اند كه البته من همه این اتفاقات را در هنر تایپوگرافی مثبت می‌دانم. هر چند كه صد درصد این اتفاقات غلط باشد. چرا كه ناگزیریم این اتفاقات را پشت سر بگذاریم تا به مرحله درستی در این هنر برسیم.
مراسم رونمایی كتاب «دبیره» با حضور رضا عابدینی هنرمند طراح گرافیك و جمع كثیری از دانشجویان، هنرمندان و علاقه‌مندان به گرافیك در تالار ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

رضا عابدینی در آغاز این مراسم ابتدا به موضوع بحث‌برانگیز «تایپوگرافی» پرداخت و گفت: بحث تایپوگرافی و تایپ دیزاین آنقدر فراگیر شده است كه بسیاری از استادان قدیمی و جوان‌ترها انواع واقسام نقدهای مختلف را به آن وارد كرده‌اند و فكر می‌كنند كه اشكالاتی در این جریان به وجود آمده است. من نیز طی 10 سال اخیر به همه این نقدها توجه داشته و دارم و معتقدم كه بسیاری از هنرمندان بدون هدف در این زمینه جلو رفته‌اند كه البته من همه این اتفاقات را در هنر تایپوگرافی مثبت می‌دانم. هر چند كه صد درصد این اتفاقات غلط باشد. چرا كه ناگزیریم این اتفاقات را پشت سر بگذاریم تا به مرحله درستی در این هنر برسیم.

وی در ادامه به انتقاداتی كه هنرمندان پیشكسوت به هنر تایپوگرافی هنرمندان جوان‌تر از خود دارند اشاره داشت وافزود: فعالیت‌های هنرمندان امروز در زمینه تایپوگرافی مستقیماً بر اساس آثار و فعالیت‌های هنرمندان نسل گذشته خودشان بوده است. حال چه این استادان قدیم خوششان بیاید و چه خوششان نیاید. جریان هنر تایپوگرافی پروسه پیوسته‌ای را طی می‌كند كه هنرمندان از یكدیگر به طور مستقیم تأثیر می‌پذیرند.

وی همچنین با بیان این كه آن چه من می‌گویم تنها تجربیات من است و قانون و حكم كلی نیست تصریح كرد: به اعتقاد من 50 درصد پتانسیل گرافیك ایران را خط فارسی تشكیل می‌دهد و به گرافیكی كه در ایران ساخته می‌شود و به عبارتی ایرانی است اما تایپ در آن نقشی ندارد معتقد نیستم.

این طراح گرافیك همچنین گفت: برخی‌ها گفته‌اند كه هنرمندان امروز از تایپوگرافی سوءاستفاده می‌كنند و من این جا رسماً اعلام می‌كنم كه از تایپوگرافی سوءاستفاده می‌كنم چرا كه تایپ فارسی گنجینه‌ای در اختیار من است و این سهم ماست كه از آن استفاده كنیم.

رضا عابدینی در ادامه سخنانش به بحث گرافیك دیزاین اشاره كرد و گفت: تكلیف ما هنوز با گرافیك دیزاین مشخص نیست. گرافیك دیزاین یك پدیده غربی است و در اثر مدرنیزم هم به وجود آمده است، بنابراین تا زمانی كه این پدیده را خوب یاد نگرفته‌ایم و ماهیت آن را خوب نشناخته‌ایم، نمی‌توانیم در آن تغییر ایجاد كنیم و به نوعی آن را ایرانی كنیم.

وی تصریح كرد: زمانی كه به مفهوم گرافیك دیزاین چیزی را اضافه كنیم، می‌توانیم مدعی باشیم كه اثری ایرانی خلق كرده‌ایم.

این طراح گرافیك با بیان این كه گرافیك در ایران رشد خوبی یافته و سابقه درخشانی را در گرافیك دیزاین داریم افزود: مشكل گرافیك ما این است كه ارتباطش با تاریخ گرافیك قطع شده است. چرا كه اطلاعات مدونی درباره تاریخ گرافیك ایران وجود ندارد و این در حالی است كه همه لحظات تاریخ گرافیك غرب با هم در ارتباط است.

وی همچنین وظیفه یك طراح گرافیك را خوب یاد گرفتن گرافیك دیزاین دانست وگفت: ابتدا باید گرافیك دیزاین را خوب یاد بگیریم و این جایی است كه كار طراح غربی تمام می‌شود و تازه كار طراح ایرانی شروع می‌شود كه باید به سنت‌های تصویری خودمان بازگردد و سپس سنت‌های تصویری خودمان را با گرافیك دیزاین به گونه‌ای تلفیق كند كه شكل توریستی و غیر قابل قبول نداشته باشد.

وی همچنین به هدف اصلی از گردآوری كتاب «دبیره» اشاره كرد وگفت: اصلی دلیلی كه حدود 5 سال پیش من و جمعی از دوستان بر‌ آن شدیم تا كار دقیق، مكتوب و طولانی مدت درباره گرافیك ایرانی گردآوری كنیم، این بود كه اطلاعات دقیق و مكتوبی درباره خط فارسی، تایپوگرافی و‌ نوشتار فارسی به صورت مكتوب نداشتیم. در حالی كه در غرب به موازات تاریخ گرافیك دیزاین، تاریخ تایپوگرافی وجود دارد و ما چنین منبعی را در اختیار نداریم.

وی افزود: اصلی‌ترین مشكل ما در زمینه تایپوگرافی تعابیر و تعریف‌های مختلف از این هنر است. چرا كه اطلاعات مكتوب درباره آن نیست و ما عادت داریم كه به طور سلیقه‌ای با آن رفتار كنیم.

عابدینی نقد را یكی از اصلی‌ترین لوازم هنر غرب دانست وگفت: اگر بپذیریم كه گرافیك دیزاین هنری غربی است پس باید توابع آن را هم كه تایپوگرافی است بپذیریم.
وی همچنین تأكید كرد: ما نه تنها در هنر بلكه در علوم انسانی هم تولید علم نمی كنیم بلكه آن‌ها را ترجمه می‌كنیم.

این طراح گرافیك همچنین تصریح كرد: نظرات مختلف درباره تایپوگرافی چاره كار نیست، باید با پرداختن به جزئیات یك موضوع و زوایای مختلف آن به صورت علمی با آن برخورد كنیم كه مبنای تولید علم باشد، علمی كه با انتشار آن در حال آدم‌های بعدی تغییر ایجاد كند و سعی ما نیز در كتاب دبیره نوشتن نوشتاری بود كه حتی برای یك طراح غربی نیز قابل فهم باشد.

عابدینی همچنین معتقد است كه سیستم آموزش تایپوگرافی در ایران غلط است و اگر نه باید در طول 30 سال گذشته اتفاق درستی در این زمینه می‌افتاد.

وی مفهوم تایپوگرافی در ایران را مثل فیل در اتاق تاریك دانست وگفت: هر كدام از ما به نسبت شناختی كه از مفهوم تایپوگرافی به دست آورده‌ایم، تعابیر گوناگونی درباره آن داریم كه گر چه این تعابیر ایرادی ندارند اما باید آن را تبدیل به قانون كنیم.

وی درباره كتاب دبیره در خاتمه توضیح داد: همه دغدغه‌های ما در حوزه مشكلات طراحی گرافیك ایران منجر به طرح برخی سؤالات در این زمینه شد كه سعی كردیم در این كتاب به آن‌ها پاسخ بدهیم.

عابدینی استفاده از تجربیات غرب را بسیار مثمر ثمر دانست وگفت:‌اگر به تجربیات غرب توجه كنیم ما را از وقت تلف كردن نجات می‌دهد چرا كه این هنر در غرب بیش از 60 سال قدمت دارد بنابراین ما خلائی 200 ساله را در این زمینه باید پر كنیم.

در ادامه این مراسم فرهاد فزونی به ارائه گزارشی از چگونگی گردآوری كتاب «دبیره» پرداخت و پس از آن نمایشگاه پوسترهای مذهبی پرویز تناولی در تالار نامی خانه هنرمندان ایران گشایش یافت كه حاضران در این مراسم از آن دیدن كردند.

در نمایشگاه اعلان‌های مذهبی پرویز تناولی، پوسترها و اعلان‌های مذهبی از مجموعه خصوصی این هنرمند كه قدمت برخی از آن‌ها به صد سال نیز می‌رسد در معرض نمایش عموم گذاشته شده است.
این نمایشگاه تا 15 آبان‌ماه پذیرای علاقه‌مندان است.


منبع





نوع مطلب : تایپوگرافی، 
برچسب ها : تایپوگرافی، حروف فارسی،
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 09:36 ق.ظ
I like the valuable info you provide in your articles. I will bookmark your blog and check again here regularly.
I am quite certain I will learn many new stuff right here!
Good luck for the next!
چهارشنبه 23 فروردین 1396 09:07 ب.ظ
Very good blog! Do you have any helpful hints for aspiring
writers? I'm hoping to start my own site
soon but I'm a little lost on everything. Would you recommend starting
with a free platform like Wordpress or go for a paid option? There are
so many choices out there that I'm totally confused ..
Any tips? Bless you!
جمعه 18 فروردین 1396 09:09 ب.ظ
I've been exploring for a bit for any high-quality articles or blog posts on this kind of house .
Exploring in Yahoo I eventually stumbled upon this web
site. Studying this information So i'm satisfied to show
that I've a very good uncanny feeling I discovered just what I needed.
I such a lot indisputably will make sure
to don?t put out of your mind this web site and give it a
glance regularly.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر