تبلیغات
...مطالب جمع آوری شده در مورد تایپوگرافی... - تایپوگرافی و خوشنویسی
 
درباره وبلاگ


تایپوگرافی تکنیکی در گرافیک است که با حضور چاپ در عرصه نشر کتاب به وجود آمده است. با آمدن چاپ، برای تلطیف کردن کلمات چاپی که خشک به نظر می رسیدند، حرکاتی در بخش هایی از لغات و برجسته کردن آن ایجاد می کردند. تایپوگرافی اصطلاحی است که این روزها در مجامع هنری گرافیکی زیاد شنیده می شود. گاهی آن را با خوشنویسی ( کالیگرافی) اشتباه می گیرند. هرچند که استفاده از این تکنیک پیشنه حداقل ۵۰ ساله در ایران دارد.
در تایپوگرافی خوانا بودن مهم است زیرا در زمینه ای استفاده می شود که اطلاع رسانی وجه بارز آن است، ولی در خوشنویسی زیبایی در اولویت قرار دارد. عقیده بر این است طراحان وظیفه انتقال ذهنیات خود و پیام موضوع را در طرح هایشان بر تصویر و حروف قرار می دهند. اینک خط ، در روند تحولات جدید ، وظیفه خود را خوانایی و سهولت نگارش نمی داند و کم و بیش به فرمی زیبا تبدیل شده است که در درجه اول مفهوم نوشته را قبل از خوانده شدن ، بیان می کند. در این دوره با رواج تایپوگرافی که سعی در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشته به تصویر دارد ، برخی آن را با “خط نگاره” ، “خط نگاری” ، ” کالیگرافی” و “طراحی حروف” هم مسیر می دانند.

مدیر وبلاگ : مریم رضایِی نردین
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
...مطالب جمع آوری شده در مورد تایپوگرافی...
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
سه شنبه 4 مرداد 1390 :: نویسنده : مریم رضایِی نردین
خطوط سنتی فارسی ظرفیت‌های بالای كاربردی از نظر گرافیكی دارند اما با این حال نیاز به شناخت دارد. یک مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان گفت:" گرافیست‌های ما توجه چندانی به مهارت‌های خوشنویسی ندارند".
سید محمد وحید موسوی جزایری افزود:" سیستم آموزشی در تدریس تایپوگرافی به نحوی پیش می‌رود تا نیاز به كسب دو مهارت خوش‌نویسی و گرافیك در كنار یكدیگر احساس نشود. به نظر من این یكی از اساس‌ترین نقاط ضعف است كه در بیشتر كلاس‌های ما باب شده است".
وی ادامه داد:" متاسفانه بیشتر خطوط سنتی در كارهایی استفاده می‌شود كه هنرمند یا گرافیست تمایلی به ایجاد تزیینات و آرایه‌های تزیینی در عنصر نوشتاری داشته باشد. عمدتا خطوط سنتی محدود به گرایش‌های تزیینی شده و خیلی به جنبه‌ها و قابلیت‌های بصری این خطوط توجه نشده است".

موسوی افزود:" قابلیت ساختاری خطوط سنتی ما نیز چنین اقتضایی را دارد كه خیلی مورد استفاده قرار نگرفته اما كسی كه گرافیست بوده و با شیوه‌ها و شگردهای خاص بصری در ارتباط می‌باشد انتظار بالاتری از او در استفاده از این خطوط می‌رود. ظرفیت خطوط سنتی فارسی بسیار زیاد است اما عمدتا محدود به كارهای تزیینی می‌شود".

این گرافیست خاطرنشان كرد:" خطوط سنتی فارسی ظرفیت‌های بالای كاربردی از نظر گرافیكی دارند اما با این حال نیاز به شناخت دارد.خطوط سنتی فارسی ظرفیت‌های بالای كاربردی از نظر گرافیكی دارند اما با این حال نیاز به شناخت دارد.خطوط سنتی فارسی ظرفیت‌های بالای كاربردی از نظر گرافیكی دارند اما با این حال نیاز به شناخت دارد. متاسفانه یكی از دلایلی كه باعث شده هنرمندان خیلی بر هنر كاربرد خوشنویسی گرافیك تمركز نكنند این است كه 2 وضعیت تكنیكی و مهارتی را می‌طلبد كه شامل آشنایی كامل با خوشنویسی، عناصر بصری و ماهیت كاربردی خطوط و دیگری آشنایی كامل با مقوله گرافیك است كه داشتن این 2 خصیصه در كنار یك دیگر تا حدودی كار را مشكل می‌كند".

این مدرس دانشگاه توضیح داد:" تایپوگرافی مقوله بسیار كلی‌تری است كه شامل خوش‌نویسی نیز می‌شود. در صورت مشاهده كتاب این رشته متوجه كالیگرافی در آنها می‌شوید. به نظر من تایپوگرافی مفهومی كلی است كه شاید حتی شامل هر مطلب نوشتاری شود كه در هر قالبی صورت گیرد یك اثر تایپوگرافی به شمار آید".

او یادآور شد:" تایپوگرافی هر دو مقوله خوشنویسی و گرافیك را دارد اما در صورتی كه بخواهیم تولید و خلق یك اثر از نظر خوش‌نویسی با جنبه‌های تزیینی را از آن تعریف كنیم طبیعی است كه جنبه‌های تزیینی و رشته‌های خوش‌نویسی بسیار قوی‌تر می‌شود. در بحث تایپوگرافی به فرض طراحی یك فونت، كار به شدت هندسی‌تر شده و جنبه‌های تزینیی دكوراتیو خود به خود در آن باید خیلی تعدیل یا این كه حساب شده به كار گرفته شود كه در كل بیشتر جنبه گرافیكی آن مد نظر است".

جزایری گفت:" بازار كار رشته تایپوگرافی متاسفانه تحت تاثیر تحولات اقتصادی نامناسب قرار گرفته و خیلی وضعیت خوبی ندارد اما به نظر من برای معرفی این رشته همین تعداد دانشجوی این رشته كه در سرتاسر كشور وجود دارند كفایت می‌كند. آن چه در رشته تایپوگرافی اهمیت زیادی دارد ارتقای سطح كیفیت و دانش استادان دانشگاه و انتقال به دانشجویان و هنرجویان است كه متاسفانه در این زمینه كم كارهای بسیار عجیبی صورت می‌گیرد".

وی اظهار داشت:" از جمله دلایل این كم كاری‌ها را می‌توان نبود چارچوب و تعارف آموزشی نادرست در این حوزه دانست؛ اگر‌چه كه حداقل حدود پنج دهه از بحث طراحی می‌گذرد. هر استاد در تدریس طراحی خطوط و تایپوگرافی شیوه و رویه خاص به خود را دارد كه به هنرجویان منتقل می‌كند. این امر نشان دهنده نوعی از هم گسیختگی ساختار آموزش است. البته هر كدام از این سیستم‌های آموزشی تا جایی پاسخ‌گو هستند اما عمدتا خیلی جریان‌های موفقی به شمار نمی‌آیند".

او بیان كرد:" تنوعی كه در پی‌گیری راه‌های مختلف طراحی وجود دارد این آزادی عمل را خود به خود به هر مدرس و استاد می‌دهد كه بخواهد بر اساس منش و طبع شخصی خود و البته بر اساس توانایی و قابلیت‌های فنی خود كلاس را اداره كند. متاسفانه ضعفی كه طراحان عمدتا گرافیكی ما در حوزه تایپوگرافی به آن دچار هستند تجربه نكردن مهارت‌های خوش‌نویسی در طول عمر است. تایپو‌گرافیست‌های بسیار انگشت‌شماری پیدا می‌شود كه دو خاصیت خوش‌نویسی و گرافیك را با هم داشته باشند".

این مدرس دانشگاه تصریح كرد:" خیلی دوست دارم نظام آموزشی ما یا حداقل بخش‌های كوچكی از آن به سمتی برود كه تا حدودی ارزش كارهای پژوهشی درك شود. متاسفانه این موضوع بسیار غریب است و به نوعی سخت و انجام آن به نوعی باعث شده تا افراد از این موضوع گریزان باشند. در صورتی كه هر كاری برای خود زمینه‌های فكری و دانشی می‌طلبد كه به نظر من هنوز در رشته گرافیك به خصوص رشته تایپوگرافی جا افتاده نیست و نا‌شناخته‌های بسیاری دارد. اگر ذهن ما درگیر با آن‌ها نشده و نمی‌شود بخشی از آن هم به خاطر آن سیستم آموزشی است كه اشاره شد".

وی افزود:" شناخت خوشنویسی برای تایپوگرافیست‌ها بسیار جدی‌تر است به ویژه در دوره معاصر كه می‌بینیم زمینه‌های شناختی بسیار وسیع‌تری در حوزه خوش‌نویسی وجود دارد. ضروری است تایپوگرافیست‌ها در دوره معاصر با آن آشنا شوند. در حقیقت با نقد شدید، عجیب و غریب و تغییر آموزی از فونت‌های فارسی مواجه هستیم. اهمیت شناخت سبك‌ها و مهارت‌های خوش‌نویسی در گرو اهمیت شناخت مهارت‌های فنی برای یك تایپوگرافیست است".


منبع





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 27 شهریور 1396 07:30 ب.ظ
Hello, i believe that i saw you visited my blog thus i got here to go
back the prefer?.I'm trying to to find things to enhance my website!I suppose its adequate to
use some of your ideas!!
جمعه 1 اردیبهشت 1396 03:24 ق.ظ
I blog frequently and I truly appreciate your content.
This article has truly peaked my interest. I'm going to book mark your website and keep checking for new details about once a
week. I opted in for your Feed as well.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر