تبلیغات
...مطالب جمع آوری شده در مورد تایپوگرافی... - تحلیل حروف فارسی
 
درباره وبلاگ


تایپوگرافی تکنیکی در گرافیک است که با حضور چاپ در عرصه نشر کتاب به وجود آمده است. با آمدن چاپ، برای تلطیف کردن کلمات چاپی که خشک به نظر می رسیدند، حرکاتی در بخش هایی از لغات و برجسته کردن آن ایجاد می کردند. تایپوگرافی اصطلاحی است که این روزها در مجامع هنری گرافیکی زیاد شنیده می شود. گاهی آن را با خوشنویسی ( کالیگرافی) اشتباه می گیرند. هرچند که استفاده از این تکنیک پیشنه حداقل ۵۰ ساله در ایران دارد.
در تایپوگرافی خوانا بودن مهم است زیرا در زمینه ای استفاده می شود که اطلاع رسانی وجه بارز آن است، ولی در خوشنویسی زیبایی در اولویت قرار دارد. عقیده بر این است طراحان وظیفه انتقال ذهنیات خود و پیام موضوع را در طرح هایشان بر تصویر و حروف قرار می دهند. اینک خط ، در روند تحولات جدید ، وظیفه خود را خوانایی و سهولت نگارش نمی داند و کم و بیش به فرمی زیبا تبدیل شده است که در درجه اول مفهوم نوشته را قبل از خوانده شدن ، بیان می کند. در این دوره با رواج تایپوگرافی که سعی در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشته به تصویر دارد ، برخی آن را با “خط نگاره” ، “خط نگاری” ، ” کالیگرافی” و “طراحی حروف” هم مسیر می دانند.

مدیر وبلاگ : مریم رضایِی نردین
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
...مطالب جمع آوری شده در مورد تایپوگرافی...
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
یکشنبه 1 آبان 1390 :: نویسنده : مریم رضایِی نردین
کتاب تحلیل حروف فارسی منتشر شد. مسعود نیکومرام و امید هامونی دو طراح جوان نویسنده این کتاب هستند. این کتاب به بررسی دقیق تک تک حروف فارسی و شیوه طراحی آنها می‌پردازد. کتاب تحلیل حروف فارسی منتشر شد. مسعود نیکومرام و امید هامونی دو طراح جوان نویسنده این کتاب هستند. این کتاب به بررسی دقیق تک تک حروف فارسی و شیوه طراحی آنها می‌پردازد.
 
مسعود سپهر در پیشگفتار این کتاب می‌نویسد:
فونت، قلم، یا تایپ فارسی همگی اشاره به آن مجموعۀ الفبایی خاصی دارند که در انواع سیستم های حروف چینی، یا واژه پردازی یا تایپ کردن، با ویژگی‌هایی، گاه محدودکننده، طراحی و ساخته شده‌اند. در هر صورت امکانات خاصی که حروف چینی با فونت در اختیار صنعت چاپ و نشر، مخابره و تکثیر الکترونیک و دیجیتال امروزی می گذاشه اند، دیر بازی است، دیر بازی است که مورد استفاده وسیع دارند و استفاده از آن به جای نوشتن با دست یا خوشنویسی، به سرعت در حال گسترش است، بسیاری از خصوصیات موجود در این نوع نوشتار به دلیل محدودیت ماشین آلات و تکنولوژی مورد استفاده آن است، و قطعاً پاره ای از این محدودیت ها پاسخگوی ریزه کاری ها و ظرایف هنری الفبای فارسی ما نیست، ولی ما آن را به خاطر امکانات فراوانش روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار می دهیم. برای مثال نگاه کنید به زیبایی نوشتاری یک نامه که پنجاه سال پیش می نوشتند و ایمیل فعلی خودمان.
 
سپهر در ادامه می‌آورد:
فونت‌های فارسی موجود بعضی سابقه ای بیش از پنجاه سال دارند و برخی متعلق به سنوات اخیرند، ولی همگی آنها طراحانی داشته اند که به ندرت آنها را می شناسیم، اصولی در طراحی آن استفاده شده که به درستی و به طور مستند نمی دانیم، نسخه اول آن از کجا آمده است نمی دانیم، اصول اندازه گیره و فاصله گذاری و تناسبات در آنها چه بوده یا ساختار یا ریخت آنها بر اساس کدام ضابطه یا سند فرهنگی بوده است نمی دانیم، و ده ها سوال دیگر از این دست را هم نمی دانیم، دلیل آن این است که تقریباً هیچ سند جدی درباره حروف ماشینی یا فونت فارسی ار طرف طراحان، معلمها و علاقه مندان فونت فارسی در دست نیست، هر چند بسیاری حرفها برای گفتن در این زمینه دارند. این کمبود ها در سالهای اخیر به آهستگی در محافل طراحان گرافیک ایران در حال شناسایی است؛ و به تدریج مشاهدات ، آموخته ها و تجربیات از هر نوع در این زمینه از چشم انداز های مختلف در حال نوشته شدن و انتشار است.کتاب حاضر یکی از این نوع تلاش های با ارزش است. آقای نیکومرام و آقای هامونی طی چند مرحله آموخته ها و مشاهدات خود را از زمان تحصیلات دانشگاهی تا کنون به اتفاق حمع بندی و دسته بندی کرده اند و در این کتاب مهمترین آنها را در کنار هم قرار داده اند و با حوصله ای تحسیت انگیز مهمترین آنها را از نو به صورتی موجز و قابل فهم طراحی کرده و به نمایش در آورده اند. شاید اگر کوشش و همکاری مشترک در کار نبود این کتاب با مثال های تصویری بیشمار، خلاصه شده و قابل توجه آن در شرایط فعلی حاصل نمی آمد.
بیشترین بخش این کتاب به نمونه‌های تصویری و قابل فهم اختصاص داده شده و متن نسبتا کمی آن را همراهی می‌کند ولی این خود اسبابی است که به خواننده استقلال و فرصت بیشتری برای تامل کردن و فکر کردن از دریچه های دیگر می دهد.
 
نویسندگان هم در یادداشت ابتدای کتاب می‌نویسند:
نوشتار تمام لحظات و ساعات کاری ما را احاطه کرده است، روی تمام چیز های که ما پرداخت می کنیم از جمله قبض ها، رسید ها، اوراق بانکی، روی لیبل های اجناس، پوستر ها و بیلبورد ها ، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، تابلو های داخل مترو و فرودگاه ها، صفحات اینترنت، تلویزیون و حتی پیام های کوتاه تلفتن های همراه را شامل می شود.
مهمتری عامل موفقیت در ارتباطات، برقراری ارتباطی سریع و گیرا و منطقی است، و در این بین یک نوشتار خوب نقش مهمی را در برقراری این ارتباط ایفا می کند چرا که امروزه نوشتار یکی از مهمترین و پرکاربرد ترین ابزار جهت برقراری ارتباط بشمار می رود. اما چگونه می توانیم کیفیت نوشتاری که می بینیم را ارزیابی کنیم؟ به عنوان مثال می خواهیم به سفر برویم چه فرقی می کند که ما با یک ماشین ارزان قیمت رانندگی کنیم یا با یک ماشین لوکس اسپورت؛ یقیناً ماشین اسپورت ما را سریع تر و با آسودگی خاطر بیشتر به مقصد می رساند. همانقدر که یک نوشتار خوب می تواند باعث برقراری ارتباطی سریع و گیرا شود یک نوشتار بد می تواند تاثیری کاملاً معکوس داشته باشد. وقتی به یک نوشتار خوب نگاه می کنیم زیباست و به راحتی خوانده می شود و اطلاعات را سریع و مرتب به مخطب انتقال می دهد. هدف از نوشتار خواندن است و نوشتاری که خوانا نباشد یک نوشتار مناسب نیست.
با نگاهی به کشور های توسعه یافته و بررسی کیفیت ارتباطات آنها به ضرورت و اهمیت نوشتار ذر برقراری ارتباط پی می بریم. حال روند ارتباطات نوشتاری را در کشور خودمان بررسی می کنیم. به عنوان مثال هنگامی که یک کتاب ، روزنامه ، یا متنی را در اینترنت را مطالعه می کنیم ، پس از دقایقی چشمانمان خسته شده و مطالعه را رها می کنیم. و یا هنگامی که می خواهیم زیر نویس فیلم های انگلیسی زبان را و یا زیر نویس شبکه های خبری را بخوانیم، به مشکل بر می خوریم و اگر هم موفق شویم طی مدت طولانی و با تمرکز شدید آن را بخوانیم اصل موضوع فیلم یا تصویر خبر را از دست می دهیم. از این دست مثال ها زیاد است، استفاده کردن از فونتهای نا مناسب در قبوض آب و برق، کتابهای درسی پیامهای کوتاه تلفن همراه، تیزر های تبلیغاتی، تبلیغات شهری  و... که همه نشان دهنده وضع آشفته و نا بسامان موجود در نوشتار می باشد. در نتیجه این نابسامانی باعث اتلاف وقت، هدر رفتن هزینه، از بین رفتن اطلاعات مفید، جلو گیری از برقراری یک ارتباط سریع و سالم میان رسانه ها و مخاطبین می شود.
با یک نگاه کلی و بررسی غفونت های مورد استفاده در کشورمان پی می بریم که این نابسامانی به این دلیل است که تعداد محدودی فونت که هرکدام برای کاربردی طراحی شده است، برای تمامی مصارف و کاربردها استفاده می شود. به عنوان مثال یک فونت که برای متن روزنامه طراحی شده هم برای کتابهای بزرگسالان، کودکان، کتابهای درسی، دایرة المعارف ها، لغت نامه ها و مجلات استفاده میشود. از طرفی این فونتها خود دستخوش تغییراتی توسط شرکتهای طراحی حروف مختلف شده اند که بعضاً این تغیرات باعث به وجود آمدن ایرادات فراوانی از لحاظ خوانایی و اصول طراحی حروف در آنها شده است.
با بررسی این اوضاع یقیناً سوالاتی در ذهن ما شکل می گیرد. چرا فونت های مناسب و اصولی جهت مصارف گوناگون و کاربردهای متفاوت در دست نیست؟ چرا سفارش دهنده و سرمایه گذار جهت تولید فونت و انگیزه طراحی یک فونت جدید و اصولی توسط طراحان حروف وجود ندارد؟ و سوالات متعدد دیگری که در ابتدا در ذهن همه ما شکل می گیرد. امّا سوال مهم تر این است که چه باید کرد تا از این اوضاع آشفته رها شویم؟
یقیناً می دانیم که برای رسیدن به این مهم نیازمند تالیف منابع آموزشی در زمینه طراحی حروف فارسی، سرمایه گذاری و صرف وقت می باشیم که متاسفانه در چند دهه اخیر به هیچ کدام از این مهم ها پرداخته نشده است. البته  ریشه همه این مسائل نا آگاهی ما در این زمینه می باشد. زمینه این آگاهی ابتدا شناخت ریشه ها و پایه های شکل گیری حروف فارسی به صورت اصولی و بررسی فونت های درست و نادرست امروزی و تمیز دادن این دو از هم می باشد؛ تا بتوانیم به یک سیر منطقی جهت طراحی یک فونت اصولی و با کیفیت با توجه به معیار های کاربردی آن دست یابیم.
کتاب حاضر، با طبقه بندی فونت های فارسی بر اساس کاربرد سعی در بررسی ساختار هندسی و بصری حروف دارد. با تحلیل و بررسی تعدادی فونت فارسی به بیان ویژگی های آنها و دسته بندی مراحل طراحی حروف می پردازد و سعی به ارائه روشی ساده  و اصولی جهت طراحی حروف فارسی ازابتدا تا انتها را دارد.
انتخاب و بررسی فونت های یکان، ترافیک، نازنین، لوتوس و تیتر در بخش تحلیل و بررسی صرفاً به دلیل پر مصرف بودن آنها و ذکر نمونه ها طبق دسته بندی فونت ها بر اساس کاربرد های ارائه شده در کتاب می باشند. اگر چه فونت های پرکاربرد دیگری نیز وجود دارد اما به همین تعداد جهت تفهیم کامل مطالب بسنده شده است. مطالب این کتاب به دلیل نبود منابع کافی و صحیح در زمینه طراحی حروف فارسی بصورت تخصصی، حاصل پژوهش و بررسی و استفاده از بیانات و تجربیات اساتید این فن و مشورت با آنها می باشد.
 
فروش آنلاین: اینجا
 
نمونه‌های از صفحات این کتاب پیش روی شماست: 
 
 
 
 
 
 
 
 




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


جمعه 17 شهریور 1396 01:44 ب.ظ
When I originally commented I clicked the "Notify me when new comments are added"
checkbox and now each time a comment is added I get four e-mails with the same
comment. Is there any way you can remove me
from that service? Bless you!
دوشنبه 13 شهریور 1396 10:10 ق.ظ
It's a shame you don't have a donate button! I'd certainly donate to this excellent blog!
I guess for now i'll settle for bookmarking and adding your RSS feed to my Google account.
I look forward to brand new updates and will talk about this website with my Facebook group.
Chat soon!
دوشنبه 9 مرداد 1396 08:19 ب.ظ
Howdy! Do you use Twitter? I'd like to follow you if
that would be ok. I'm undoubtedly enjoying your blog and
look forward to new updates.
چهارشنبه 7 تیر 1396 04:13 ق.ظ
Howdy very nice web site!! Guy .. Excellent .. Wonderful ..
I'll bookmark your site and take the feeds also?
I am happy to search out numerous useful information right here
in the submit, we'd like work out extra strategies in this regard, thank you for sharing.
. . . . .
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:10 ب.ظ
Everything wrote was actually very logical. However, what about this?
suppose you were to write a killer title? I am not suggesting your content is not good., but suppose you added something that grabbed people's attention? I mean ...مطالب
جمع آوری شده در مورد تایپوگرافی...
- تحلیل حروف فارسی is kinda vanilla. You could peek at Yahoo's home page and see
how they create article headlines to get viewers to click.
You might add a related video or a pic or two to get people excited
about everything've got to say. Just my opinion, it would make your
posts a little bit more interesting.
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 03:43 ب.ظ
I am truly grateful to the holder of this web site who
has shared this wonderful post at here.
چهارشنبه 23 فروردین 1396 04:08 ب.ظ
If you desire to obtain a good deal from this article then you have to apply these strategies to your won web site.
جمعه 18 فروردین 1396 02:56 ب.ظ
Simply wish to say your article is as astounding.

The clarity in your post is simply great and i can assume you are an expert
on this subject. Fine with your permission allow me to grab your RSS
feed to keep updated with forthcoming post. Thanks a million and please keep up the rewarding work.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر