تبلیغات
...مطالب جمع آوری شده در مورد تایپوگرافی... - نوشتار به مثابه تصویر
 
درباره وبلاگ


تایپوگرافی تکنیکی در گرافیک است که با حضور چاپ در عرصه نشر کتاب به وجود آمده است. با آمدن چاپ، برای تلطیف کردن کلمات چاپی که خشک به نظر می رسیدند، حرکاتی در بخش هایی از لغات و برجسته کردن آن ایجاد می کردند. تایپوگرافی اصطلاحی است که این روزها در مجامع هنری گرافیکی زیاد شنیده می شود. گاهی آن را با خوشنویسی ( کالیگرافی) اشتباه می گیرند. هرچند که استفاده از این تکنیک پیشنه حداقل ۵۰ ساله در ایران دارد.
در تایپوگرافی خوانا بودن مهم است زیرا در زمینه ای استفاده می شود که اطلاع رسانی وجه بارز آن است، ولی در خوشنویسی زیبایی در اولویت قرار دارد. عقیده بر این است طراحان وظیفه انتقال ذهنیات خود و پیام موضوع را در طرح هایشان بر تصویر و حروف قرار می دهند. اینک خط ، در روند تحولات جدید ، وظیفه خود را خوانایی و سهولت نگارش نمی داند و کم و بیش به فرمی زیبا تبدیل شده است که در درجه اول مفهوم نوشته را قبل از خوانده شدن ، بیان می کند. در این دوره با رواج تایپوگرافی که سعی در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشته به تصویر دارد ، برخی آن را با “خط نگاره” ، “خط نگاری” ، ” کالیگرافی” و “طراحی حروف” هم مسیر می دانند.

مدیر وبلاگ : مریم رضایِی نردین
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
...مطالب جمع آوری شده در مورد تایپوگرافی...
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
شنبه 10 مرداد 1388 :: نویسنده : مریم رضایِی نردین
تاملی برظرفیت های بصری نوشتار درتایپوگرافی دکترمحمد خزایی
در آثارگرافیكی تصاویر و حروف بار پیام رسانی اثر را بر عهده دارند. در بسیاری از موارد،پیام نوشتاری با استفاده از حروف و متن به شكلی ارائه می شود كه القای فرم(شكل) وتصویر را در اثر می نماید. «تایپوگرافی» یا «خط نگاری» و «خط نگاره» اثر گرافیكیاست كه حروف و کلمات ، ساختار اصلی آن را تشكیل می دهد و در واقع كم و كیف تركیببندی اثر به اعتبار نوشتار و یا حروف شكل می گیرد .

در اوایل سده بیستممیلادی، هنر« گرافیك» با ورود به فضای جدید تكنولوژی، جهشی را آغاز كرد. در اینعصر، هنر گرافیك دیگر به آن دسته از آثاری كه به صورت تك رنگ و با فرایند چاپ هایدستی بر روی یك سطح ایجاد می شد، خلاصه نمی گردید. «گرافیك» حوزه نوین و گسترده ایشامل پوستر، تایپوگرافی، نشانه ، مصور سازی، صفحه آرایی و ... كه با عملكردهای خودیك پیام یا اطلاعات خاصی را به صورت بصری ارائه می‌كنند، اطلاق می‌گردد. امروز طراحگرافیك می‌كوشد تا با طراحی یا انتخاب علائم بصری و مجموعة تصاویر، رنگ و نوشتار ودركنار هم قرار دادن آنها ، اثری خلق کند تا پیام مشخصی را به مخاطبین خویش منتقلسازد .

« تایپوگرافی» همانگونه كه اشاره شد، یكی از جلوه های بارز و با قدمتهنر «گرافیك» است. واژه‌ی «تایپوگرافی» در گذشته معادل طراحی حروف و آن دسته ازآثار نوشتاری می شد كه با فرایند چاپ و تكثیر به صورت تك رنگ حاصل و تقریباً درهمین حدود خلاصه می شد . اما امروز این واژه شامل آثاری می شود که با استفاده از خطو یا خط و تصویر با رعایت اصول زیبا شناسی، اثری واحدی را ایجاد كند كه بیانگراطلاعات و یا پیامی باشد . در بسیاری از موارد، استفاده از حروف و متن به شكلیارائه می گردد كه القای فرم(شكل) و تصویر را در اثر می نماید. طراحان در آثار خودبا بزرگ نمایی، فشردگی و چیدن حروف در كنار هم، و گاهی تنها با دخل و تصرف در فیزیكحروف، ارتباط عمیقی با موضوع به وجود می آورند .

در دهه‌های اخیر در تلاشیدیگر هنرمندان گرافیك سعی در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیك كردن نوشتار به وجهتصویری، چه به صورت مفهومی كه مخاطب بتواند بار معنایی آن را به راحتی درك كند و یابصورت تصویر انتزایی كه بتواند نظر مخاطب به وسیله‌ی فرم، رنگ و .... جلب كند. ایننوعِ نگارش در قلمرو «تایپوگرافی» در اندك زمانی، حوزه محدود «تایپوگرافی» سنتی رادر هنر گرافیك ـ به ویژه در مغرب زمین، گسترش غیر قابل تصوری را به خود اختصاص داد . با این حركت و جهش سریع، تایپوگرافی به قلمرویی مستقل و دارای تعریف، اصول و حتیتاریخچه ای نوین دست یافت. «تایپوگرافی» در حوزه های مختلف هنر گرافیك شامل پوستر،طراحی حروف، نشانه و ... حضوری پر رنگ و گاهی هم به عنوان تنها عنصر تصویری غالبهویدا گشت .

همانطوری كه اشاره شد تایپوگرافی یا «خط نگاری» و «خط نگاره» اثر گرافیكی است كه نوشتار، شاكله اصلی آن را تشكیل می دهد و در واقع، كیفیت تركیباثر به اعتبار نوشتار و حروف ایجاد می‌شود. طراحی و ابداع شیوه‌های جدید نگارش ونحوه ی كاربری های آنها از دیگر عملكرد های تایپوگرافی،است. از طرفی دیگر شاید هدفاصلی تایپوگرافی، سرعت بخشیدن به ارسال هر چه سریع تر پیام و برقراری ارتباط بهصورت «زبان تصویری» نسبت به نوشتاری عادی باشد.

در دنیای امروز انسان‌ها بیشاز هر عصر دیگر- علی‌رغم فاصله‌های بسیار زیاد مكانی، با هم‌دیگر در ارتباط هستند. این ارتباط گاهی در كمترین زمان ممكن صورت می‌گیرد و شاید به همین دلیل عصر حاضر را «عصر ارتباطات» نامیده‌اند. در این ارتباط تنگاتنگ، دیگر نوشتار ها و زبان‌های سنتیو حتی تخصصی، توانایی گنجایش وسیع و سریع آن را ندارند. در چنین وضعیتی شاید بیش ازهمه عناصز بصری می‌توانند كارآمد باشند.

اگر در گذشته «تایپوگرافی» طراحیحروف یا فن مكانیكی چیدن كلمات روی صفحه بود كه با استفاده از حروف چوبی ویا سربیبرای انتقال مفاهیمی به مدد كلمات ارائه می شد اما امروز این هنر ، با جرأت و جسارتطراحان پیشرو و به مدد فن غول‌آسای چاپ و كامپیوتر و ... به مقوله‌یی بسیار پیچیده،ظریف و نافذ تبدیل شده است كه در بسیاری از ابعاد زندگی بشر نفوذ كرده است. اکنوناین شاخه از هنر گرافیک در طراحی روزنامه‌ها و نشریات، تلویزیون، صفحات وب، تبلیغاتتجاری، بسته‌بندی كالاها، تابلو و ویترین فروشگاه‌ها، حتی معماری و آرایش فضا وطراحی پارك‌ها گرفته تا اشیای پیرامون و لوازم شخصی و البسه، حضوری ملموس دارد .

خط و خط نگاری در هنر ایران به دلیل زیبایی‌شناسی و ویژگی‌های كاربردی خاصآن، در همه ی شاخه های هنر های تجسمی به ویژه در هنر گرافیك جایگاهی ممتاز دارد. تنوع فراوان حروف و ساختار هندسی نظام‌مند آن، به طراحان گرافیك امكان تجربه‌هایشخصی و میدان وسیعی در تغییرات و تركیب حروف برای رسیدن به نمونه‌های جدید مهیا میكند.

به نظر می‌رسد كه مفهوم تایپوگرافی در ایران مورد بررسی و تعریف جامعای قرار نگرفته است. در حالی كه می‌توان گفت هنر ایران سهم مهمی در خلق آثار خطنگاری و خط نگاره در طول تاریخ دارد. البته در پیشینه‌ی خوشنویسی و خط نگاری ایراننمونه‌هایی از تلاش فوق را می‌توانیم در دوران مختلف به وفور شاهد باشیم. تلاشی كهدر طول تاریخ خوشنویسی ایرانی، برای ابداع شكل های نوین و كشف ظرفیتهای بصری نوشتارانجام گرفته و در آن خط و نقش به گونه‌ای همساز درهم می‌آمیزند و خط تبدیل به تصویر «خط نگاره» می‌گردد، قابل چشم پوشی نیست. ولی باید به این نكته توجه داشت و آن اینواقعیت است كه این حوزه امروز نیاز به بازسازی و بازنگری مجدد دارد.

درطراحی خط نگاری و خط نگاره ملحوظ کردن مواردی ضروری به نظر می رسد . استفاده ازحوزه های گسترده فن‌آوری الكترونیكی و امكانات رایانه‌ای و توجه به تغییر و تحولاتیکه در روند طراحی ایجاد شده از این جمله است . بعلاوه هر اثر هنری احساس خاصی را بهمخاطب انتقال می‌دهد که بخشی از این احساس‌ها بازتاب هویت فرهنگی است . بنابراینبیش از هرچیز طراح ‌بایستی نسبت به فرهنگ مخاطبین اثر خود شناخت و توجه داشتهباشد.

امروزه دوران جدیدی در طراحی گرافیك فرا رسیده و همه چیز در حالكامپیوتری شدن است ولی خوشبختانه علاقه به هنر خوشنویسی در بین هنرمندان جوان درحال احیاست. بی تردید با شناخت اصول و مبادی این هنر و با استفاده درست از فنآوریروز، خلاقیت در ارائه آثار به طرز شگفت آوری شكوفا می شود.
همان گونه كهپیشتر اشاره شد حضور تایپوگرافی در بسیاری از شاخه های هنر گرافیك مثل طراحی پوستر،طراحی حروف، نشانه، آگهی، روی جلد كتاب، نشریات و ... بسیار ملموس است .
درپایان فراموش نكنیم دشوارترین بخش هنر تایپوگرافی، ایجاد فضایی تصویری به وسیله‌یحروف و كلمات است كه بتواند مخاطب را به روح اصلی موضوع اثر نزدیك كند. با تأكیدیمجدد، با شناخت ملاك‌های زیبایی‌شناسی و با فهم صحیح از هنر ایرانی خصوصاً هنرخوشنویسی، می توان آن را از تایپوگرافی غربی متمایز ‌ساخت




نوع مطلب : تایپوگرافی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 6 تیر 1396 08:17 ب.ظ
Precisely what I was searching for, appreciate it for posting.
شنبه 30 اردیبهشت 1396 03:11 ب.ظ
Hey! I know this is somewhat off-topic but I needed to ask.
Does running a well-established blog such as yours take a lot of work?
I am brand new to blogging but I do write in my diary everyday.
I'd like to start a blog so I can easily share my own experience and thoughts online.
Please let me know if you have any ideas or tips for brand new aspiring blog owners.
Thankyou!
دوشنبه 21 فروردین 1396 08:37 ب.ظ
Why users still use to read news papers when in this technological
globe the whole thing is presented on net?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر